نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 979 )
ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 267 )
( قسمــت بیست و هفتــــــم )
نعیــمِ دنیــا
( جزء چهارد هــم صفحــه 278 آیه 96 )
بسم الله الرحمن الرحیم
مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
آنچه پیش شماست تمام مى شود و آنچه پیش خداست پایدار است
و قطعا کسانى را که شکیبایى کردند به بهتر از آنچه عمل مى کردند پاداش خواهیم داد
تفسیـــر ادبی و عرفانی :
اول ؛ صفتِ دنیـــــــا است ،
که هرچه از بنـــــــــــده آید ؛
از طاعت و خدمـــــــت و محبّــــت ،
همـــــــه در معــــــــــرضِ زوال است !
دوم ؛ صفتِ عقبی است ،
و آن اقبـــالِ اجــــلال ،
و عـــــــــزّت الاهـــــــــی ،
و نــــوازش ربّـــانــــــــــــی
بر بنـــــده است !
که هرگز فنــــــــــا به آن راه نیابد ،
که هرچه از ما آید ؛ درخورِ مــا آید ،
و به تفرقت موصوف است !
و هرچه از خدای تعالی آید ؛
به صفتِ عزت و جلالِ بی نهایت آید ،
و به دوام و ابدیت موصوف است .
اقبالِ ربّانی که از جانب جبروت روان گردد ؛
جز در سُوَیدایِ دلِ دوستان منزل نکند .
عیسی (ع) را گفتنــــــــد :
چرا خویشتن را خــانـــــه ای نسازی ؟
گفت : من سرِ آن ندارم که خود را به چیزی مشغول کنم ،
که تا ابد سرِ صحبت با ما ندارد !
نوشتــــه انــد کـــــه :
روزی امیرالمؤمنین علی علیه السلام دینـــــاری در دست گرفت و فرمود :
ای دنیـــــــا ؛ و ای نعیـــــمِ دنیــــــا ؛ برو که تو عـــروس آراستــــــه ای ،
و به انگشت عروسان پنجـــــه شیــــــــران نتــــــــوان شکست ،
دیگری را فریب بـــــــده ، که پسر ابوطالب سرِ آن ندارد که در دامِ غــــــرورِ تو آید !
تا کَی از دارُالغــروری سوختی دارُالسّـرور
تا کَی از دارُالفــراری ساختی دارُ القـــرار !
محـراب اندیشـه
باید از آفــــــــاق و انفس بگذرى تا جـــان شوى
و آنگه از جان بگذرى تا در خــــور جـــانان شوى
طُـــــــرّه گیســــــــوى او ، در کف نیاید رایـــگان
باید اندر این طریقت ، پاى و ســـر چوگان شوى
کى توانـى خوانــد در محــــراب ابرویش نمـــاز؟
قــــرن ها باید در این اندیشه ، سرگردان شوى
در ره خـــال لبش ، لبـــــــریز بــــــاید جــام درد
رنـج را افـــزون کنى ، نى در پى درمان ، شوى
در هواى چشم مستش ، در صف مستان شهر
پاى کوبى ، دست افشانى و هم پیمـــان شوى
این ره عشق است و اندر نیستى حاصـل شود
بایدت از شــــوق ، پروانه شوى ؛ بریـان شوى
( دیوان امام خمینی [ره] ص 185 )
این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !
شاید ما همچنـــــان سرگـــرم دنیـــا و زنــدگانی خویشیــم
ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان
دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم
موضوع :